Tradycje edukacyjne Sandomierza są imponujące, począwszy od średniowiecza
szkoła była nieodłącznym elementem życia mieszkańców miasta, a pedagodzy,
będąc częścią elit społecznych, kultywowali dobre tradycje i stymulowali
konieczne zmiany. Duże zasługi w tym względzie ma niewątpliwie I Liceum,
choćby ze względu na długoletnie doświadczenia.
Odrodzenie Polski po 1918 roku postawiło przed polską
szkołą nowe wyzwania, np. likwidacja zjawisk związanych z zaborami,
likwidacja analfabetyzmu, wychowanie nowych obywateli. Gimnazjum sandomierskie
reaktywowane przez Konsorcjum w 1915 roku bardzo żywo reagowało na zmieniającą
się rzeczywistość.
Postawa społeczna i autorytet pierwszych pedagogów,
takich jak: dyrektor Jan Łopuszński, nauczyciel łaciny Aleksander Patkowski
zachęciły uczniów do większej aktywności. W szkole, najwcześniej z całego
byłego Królestwa Kongresowego powstał samorząd uczniowski, który był
partnerem szkoły w podejmowaniu wielu decyzji, uczył samodzielności.
W dużym stopniu aktywność samorządu była wynikiem opieki sprawowanej
nad nim w szkole przez Aleksandra Patkowskiego. Swoistym signum temporis
była zakonspirowana w szkole działalność Polskiej Organizacji Wojskowej
(POW), która będzie inspirowała uczniów do wystąpień przeciwko władzom
okupacyjnym austriackim. Młodzież gimnazjalna czynnie wspierała wystąpienia
niepodległościowe, poprzez sabotaż, a nawet walkę z karabinem w ręku.
Dużą stabilizację prawno-organizacyjną szkole przyniesie
decyzja rządu o upaństwowieniu z 2 września 1919 roku.
Powoli porządkowano sprawy kadrowe, niestety nie obeszło
się bez strat, gdyż ze szkoły od 1921 roku odeszli: dyrektor Jan Łopuszański
i Aleksander Patkowski. Z powodu wojny polsko-radzieckiej rok szkolny
1920/21 rozpoczął się dopiero 5 października, gdyż część grona pedagogicznego
i uczniów klas starszych broniła Ojczyzny. W wojnie poległ nauczyciel
Leon Jakubowski oraz uczniowie: Henryk Pikulski i Franciszek Wiącek.
Szkoła poza samorządem posiadała szereg organizacji
i kółek naukowych. Było to idealnym odzwierciedleniem zwiększonej aktywności
społeczeństwa polskiego po okresie uśpienia zaborowego. Dużą rolę w
kreowaniu wychowania obywatelskiego odgrywało harcerstwo, którego opiekunem
był Tomasz Hadam.
Bratnia Pomoc Uczniów istniejąca od roku 1917 z własnych
funduszy udzielała zapomóg pieniężnych, pożyczek, dostarczła podręczniki.
Spółdzielcze Stowarzyszenie Uczniów "Jutrzenka", czyli tzw.
sklepik szkolny stanowili ci uczniowie, którzy wykupili jego udziały.
Sklepik dostarczył podręczników, a zimą nawet śniadania.
Istniejące od1920 roku kółko krajoznawcze organizowało
wycieczki, wykłady, gromadziło zbiory archeologiczne i etnograficzne.
Sodalicja Mariańska pod opieką ks. F. Malarczyka oraz kółko Czerwonego
Krzyża z opiekunem Zoją Frote propagowały pomoc charytatywną potrzebującym.
Obok wielu kółek naukowych, chóru, kina, szczególną
aktywnością w szkole wyróżniało i się kółko historyczno-literackie pod
opieką Aleksandra Patkowskiego. Przedstawienie: Szwedzi w Rudniku, Dożynki
Sandomierskie, Betlejem polskie L. Rydla budziły ogólne zainteresowanie.
Wydawane od 1916 roku pismo szkolne "Spójnia",
redagowane anonimowo przez uczniów, zawiera szereg odniesień do życia
codziennego szkoły, ale również echa wydarzeń krajowych, a nawet sporów
politycznych.
Decyzja o nadaniu szkole imienia Józefa Piłsudskiego
wynikała po części z chęci podkreślenia zasług Marszałka dla Polski,
jak również odzwierciedlała zmiany geopolityczne w Polsce po 1926 roku.
Od 18 marca 1933 roku nazwa szkoły brzmi: Gimnazjum Męskie im. Marszałka
Józefa Piłsudskiego (od września 1937 również Liceum).
Cezura 1926 roku (zamach J. Pilsudskiego) dzieli cały
okres Rzeczypospolitej nie tylko pod względem politycznym ale ma też
wpływ na zmiany ideowo-wychowawcze w szkole. Do roku 1926 ze względu
na duże wpływy Narodowej Demokracji obowiązywał model wychowania narodowego,
zaś po zamachu majowym dominuje wychowanie państwowe.
Miarą skuteczności szkoły są zawsze zastępy wykształconej
młodzieży. W latach 1918-1939 maturę uzyskało 457 uczniów, nie licząc
zdających eksternistycznie. Nie sposób wymienić wszystkich absolwentów,
ale nie należy też pominąć takich postaci jak: Adam Bień, Franciszek
Kamiński, Tadeusz i Wacław Król, Wincenty Burek, Stanisław Szwarc-Bronikowski
czy bp Walenty Wójcik.
W interesującym nas okresie funkcjonowania szkoły stanowisko
dyrektora zajmowali: